
La rebaixa de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) en un 2’5% és l’element principal de la proposta d’ordenances fiscals que el govern municipal va presentar públicament a la ciutadania i que dijous s’ha de sotmetre a l’aprovació inicial en el ple.
Per al govern local, la proposta que han presentat és en “clau de fiscalitat progressiva” i implica una reducció del conjunt de la recaptació de 350.000 euros. Concretament, l’alcalde definia la proposta com “l’inici d’un camí cap a una fiscalitat més justa”.
L’IBI, que es calcula a partir del valor cadastral i del tipus impositiu, és l’impost municipal més important per a l’Ajuntament ja que suposa el 54% dels ingressos propis del consistori. En aquesta línia, el regidor de Serveis Econòmics, Maurici Jaumandreu, explicava que “a Cerdanyola tenim un valor cadastral molt per sobre del valor apropiat com a conseqüència de l’última valoració cadastral, que es va fer en plena bombolla immobiliària” i que la ciutat té “un IBI un 17,6% per sobre del que seria el recomanable per a Cerdanyola”. En aquest apartat la proposta del govern de Compromís és la reducció d’un 18% de tots els valors cadastrals del municipi i augmentar el tipus impositiu un 15’5%, una combinació que donaria com a resultat una reducció del rebut de l’IBI del 2,5% a la immensa majoria d’immobles, incloent-hi tots els residencials. “La reducció del tipus de l’IBI ha de ser la mateixa per a tots els habitatges del municipi, perquè ja ve marcat pel valor cadastral”, apuntava Jaumandreu davant les preguntes dels assistents. La rebaixa representa perdre uns 500.000 euros d’ingressos, xifra que el govern vol compensar “amb un IBI diferenciat als immobles no residencials més grans del municipi”.
El segon impost més important per al consistori és la Plusvàlua o Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys. “La Plusvàlua que es paga a Cerdanyola és de les més altes, degut a l’alt valor cadastral dels immobles”, apuntava el regidor, que remarcava que la reducció d’un 18% de tots els valors cadastrals del municipi repercutirà en la rebaixa de l’impost. El govern proposa la modificació dels tipus per amortir la baixada d’ingressos, deixant la reducció de l’impost en un 11% (-660.000 euros d’ingressos).
A Cerdanyola tenim l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE), que només paguen les empreses que facturen més de 1.000.000 euros, més baix de la zona. Així ho confirma un informe de la CECOT i la voluntat del govern municipal és “tendir a unificar el màxim possible els tipus de l’IAE, ja que l’actual sistema amb cinc tipus impositius diferents no respon a la realitat actual”, afirmava Jaumandreu.
TAXA DE RESIDUS
D’altra banda, a Cerdanyola els ingressos de la taxa de residus només cobreixen el 33,93% dels costos dels serveis i la taxa pels residus empresarials i comercials actualment no distingeix la mida de l’activitat. En aquest apartat, el govern proposa “incrementar lleugerament la taxa als habitatges, passant de 56 euros anuals a 60 (cobrint un 35,91% del cost del servei)” i “modificar la reducció linial del 50%” als establiments comercials aplicant-hi uns coeficients reductors a la tarifa en funció dels metres quadrats de l’activitat. “La taxa de residus és un tema que s’ha de resoldre comptant amb la participació de tothom, l’any vinent volem fer un treball més profund i obrir el debat per tenir una proposta clara”.
COMPROMÍS ESPERA QUE LA PROPOSTA S’APROVI AL PLE
Compromís per Cerdanyola es felicita per la proposta del govern que “avança en una fiscalitat més progressiva i equitativa” i per l’èxit de la primera audiència pública sobre fiscalitat a Cerdanyola. A través d’un comunicat, el partit destaca que “aquestes ordenances són una molt bona proposta que va en el sentit d’una gran majoria dels programes electorals de les forces amb representació al municipi” i creu que “la proposta hauria de ser votada per la majoria del ple”.
Des del col·lectiu feliciten el govern per “estendre les bonificacions de les famílies nombroses a les famílies monoparentals” i per buscar “fórmules imaginatives que avancin en l’equitat, com la creació d’un impost especial sobre els caixers que donen a la via pública”.