
El sistema de Salut de Catalunya disposa des d’aquests dies d’una nova eina per a descartar o confirmar casos positius de COVID-19. Es tracta dels tests d’antígens, una prova que detecta les proteïnes del virus i que permet identificar les persones amb símptomes que estan patint una infecció per SARS-CoV-2, especialment si la prova es fa els primers 5 dies de presentar símptomes.
El test antigènic es realitza amb una mostra del nas, que el professional sanitari extreu amb l’ajuda d’un bastonet. Els resultats triguen entre 10 i 15 minuts i es donen en el mateix punt d’atenció on s’ha pres la mostra. Cada prova té un cost aproximat de 4,5 euros –molt menys que el d’una prova PCR-, i des del divendres passat s’han començat a distribuir arreu del país –a centres d’atenció primària i a urgències d’hospitals- les primeres 500.000 unitats d’una primera comanda d’1 milió, a la que seguirà una altra de 2 milions més. De fet, ja s’han realitzat els primers tests a 161 centres sanitaris de Catalunya amb els següents resultats: 375 positius de 1.641 tests realitzats.
La consellera de Salut, Alba Vergés, ha reiterat que aquesta nova eina és una mostra que des de Salut “anem incorporant totes les noves eines, proves diagnòstiques i tecnologies que tenim al nostre abast i que han estat validades prèviament pels experts”. “Malauradament”, ha dit, “encara no hi ha cap prova vàlida i única per a tots els casos, però si acaba arribant, la incorporarem al sistema”. En aquest sentit, Vergés ha recalcat que els tests d’antígens funcionen molt bé en persones amb símptomes manifestats en els primers 5 dies. “En aquests casos, tenen una sensibilitat molt elevada, del 94%”, ha subratllat, juntament amb la rapidesa i el menys cost econòmic i de complexitat logística que suposa en comparació amb les proves PCR.
En aquest sentit, el cap del Servei de Microbiologia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, Tomás Pumarola, ha posat en valor els tests d’antigen perquè permeten fer la prova i saber el resultat in-situ, de forma simple i gairebé sense coneixement professional previ. “D’aquesta manera guanyem temps pel que més importa: trencar cadenes de transmissió”, ha dit abans de recomanar indicar el seu ús a centres d’atenció primària, a residències i a urgències dels hospitals, reservant la PCR per a casos sense símptomes i casos amb símptomes que fa més de 5 dies que duren.