
Alumnes del Serraparera i avis de l’esplai ‘La Caixa’ comparteixen coneixements gràcies als tallers que s’organitzen a l’escola des de fa quatre anys
Les consoles de videojoc com la Playstation regnen entre les preferències d’oci dels nens. Però a l’escola Serraparera aquests dies també hi ha alumnes que juguen a la pesta alta o amb fils a les mans durant l’hora del pati. Els culpables d’aquests canvis en els hàbits de joc d’aquests alumnes són uns tallers que des de fa quatre anys impulsa el centre amb la col·laboració d’avis voluntaris de l’Esplai la Caixa. Enguany les dues classes de 2n han fet pa, les de 4t han provat jocs tradicionals i les de 6è han escoltat parlar de la immigració viscuda en primera persona pels avis. El balanç positiu és unànime a les sis classes implicades: “Ens ho hem passat molt bé”, exclamen grans i petits. No coneixen el significat de la paraula intergeneracional, però sense saber-ho l’han experimentat a l’aula.
Des de la direcció del centre fa uns anys que es creu que l’escola “ha de deixar de ser un bolet tancat” i obrir-se al barri perquè “això potencia l’aprenentatge dels nens”, assegura el director del Serraparera, Ignasi Millán. A canvi dels coneixements que han rebut per part dels avis, els alumnes aniran en breu a l’esplai La Caixa a cantar Nadales. “Volem ensenyar als nens que quan reben han de donar, una cosa que socialment se’ns demana molt, però que està molt oblidat”, destaca el director.
Els alumes de segon recorden divertits com d’una massa que va portar l’Ángel Perales van fer diferents formes -trena, cargol, galeta, cor, ensaïmada- i les van portar a casa per escalfar-les al forn. “El tema del pa els entusiasma”, assegura Perales, mentre recorda que “l’ofici de forner tradicional ja s’ha perdut”. La pesta alta, la comba, les bales, la xarranca, l’arrenca-cebes, la petanca, les bitlles, el joc dels fils, fet i amagar o fer girar una roda amb un pal són alguns dels jocs que més recorden els alumnes de 4t. “Ara a l’hora del pati també juguem a la pesta alta o a les cordes”, expliquen, malgrat que reconeixen que continuen preferint els jocs de l’actualitat. “Però si algun dia marxa la llum i no podem jugar a la Playstation podrem jugar a tots aquests jocs que ens van ensenyar els avis”, valoren. I els voluntaris de l’esplai La Caixa que enguany han participat als tallers -Rosa M.Cardona, Carles Choimet, Ana Ruiz, Dolores Cobos, Ángel Perales, Maria Nogueras, Josep Castro i José Antonio Ruiz- també se senten satisfets: “És molt gratificant quan els nens s’obren i estan en una recepció constant”. A 6è els alumnes es mostraven sorpresos per les històries sobre la immigració que els hi van explicar els avis: “Ens van dir que havia influenciat molt el franquisme i havien de deixar els pobles per anar a les ciutats grans per buscar una nova vida”. I tenen molt clar que no es canviarien pels seus avis perquè “només els privilegiats podien anar a l’escola” i allà “els separaven entre nens i nenes”.
LA GENT GRAN REPRESENTA EL 23% DE LA POBLACIÓ DE CERDANYOLA
Actualment a Cerdanyola hi ha 13.183 persones majors de 60 anys, és a dir, quasi el 23% de la població. La situació de les famílies per conciliar vida laboral i personal ha fet que els avis siguin claus en moltes famílies, on els infants tenen més tracte amb els seus avis, que porten o els van a recollir a l’escola i passen la tarda amb ells, que no pas amb els pares. “La veritat és que més escoles ens han demanat fer tallers com fem al Serraparera, però és complicat perquè no tenim temps”, assegura Rosa M. Cardona, una de les voluntàries de l’esplai La Caixa, per exemplificar les obligacions personals que actualment tenen els jubilats. Precisament a Cerdanyola es realitzen durant tot l’any una gran varietat d’accions i iniciatives impulsades per aquest col·lectiu i durant la quinzena de la Gent Gran es reconeix aquesta aportació. En el marc d’aquesta programació es va celebrar la II Assemblea de la Gent Gran, un punt de trobada que es vol enfortir com un espai de participació, comunicació i coordinació. “Volem que sigui un espai en el qual el ciutadans i ciutadanes del municipi puguin expressar la seva visió del que significa envellir activament, de quina manera ho volen fer i com podem treballar per arribar a la diversitat de gent gran que viu a Cerdanyola”, remarca la regidora de Polítiques Intergeneracionals, Elvi Vila, que apunta que des del programa de gent gran es realitzen accions i activitats que promouen l’envelliment actiu, la cohesió i la integració social del col·lectiu. – NF