

Canaletes és més a prop de comptar amb un centre cívic. El ple municipal va aprovar provisionalment per unanimitat el Pla Especial per a l’assignació de l’ús cultural i docent a l’equipament situat al carrer de Collserola, cantonada amb el carrer de La Pedrera. “El pla especial té la voluntat de dotar el barri de Canaletes d’un centre cívic”, explicava la regidora d’Urbanisme, Eulàlia Mimó.
“És el primer pas per complir una reivindicació del barri de Canaletes i esperem tenir aviat un projecte sobre la taula i que es faci un procés participatiu on tothom pugui dir la seva”, assegurava Isaac Martínez (En Comú Podem). “La parcel·la originalment s’havia de destinar a una escola bressol, però els temps han canviat i celebrem que es destini a una reivindicació històrica del barri. Ens alegrem que augmenti la dotació d’equipaments públics de la ciutat”, apuntava Montse Nieto (ERC). “Quan s’aprovi definitivament comptarem amb la participació dels veïns, serà un equipament de barri i de proximitat i no molt gran perquè la parcel·la no és de grans dimensions”, responia Mimó.
També en l’apartat econòmic obtenien la llum verda del plenari per unanimitat dues modificacions de pressupost -una de 16.200 euros i una altra de 40.100 euros- que es destinaran a tallers extraescolars del Pla Educatiu d’Entorn i a donar resposta a diverses entitats culturals i les activitats que realitzen a la ciutat. Entre elles, destaca el retorn de de la fira de radioaficionats o la Mostra Internacional de Dansa i la incorporació de La Martineta a les entitats amb conveni.
El consistori també aprovava per unanimitat un increment salarial del 2% als empleats públics de l’Ajuntament de Cerdanyola. “Més enllà dels punts de tràmit, els exhortem que portin expedients de recursos humans que suposin feina concreta i amb cara i ulls”. En aquest sentit, la regidora de Recursos Humans, Pepi Rivera, assegurava que “no tot el que es fa a Recursos Humans s’ha de portar a ple”.
El ple aprovava -amb l’abstenció de Guanyem- incoar l’expedient sancionador per determinar les possibles infraccions de l’ordenança reguladora de la tinença i conducció d’animals potencialment perillosos. L’expedient fa referència al cas d’un gos que va morir després de l’atac de dos gossos a Bellaterra. “És una proposta tècnica que pretén actuar mab la màxima diligència possible davant d’un problema de salut pública”, explicava el regidor EMD, David González, que feia autocrítica per un “procés que ha estat massa llarg”. “Aquest expedient és un petit cúmul de despropòsits. És preocupant que des del 2016, com a mínim, no s’ha tramitat cap expedient d’animals perillosos i per tant és possible que moltes possibles infraccions hagin caducat”, lamentava Íñigo Enterría (ERC), que es preguntava si aquest fet no s’hauria pogut evitar si quan va haver-hi la primera denúncia d’aquests gossos s’hagués fet alguna cosa. “Alguna responsabilitat tenen els serveis públics municipals”, afegia.
Ucraïna i Dia Internacional de les Dones
D’altra banda, el ple aprovava per unanimitat la Declaració Institucional per la pau en el conflicte a Ucraïna i s’adheria al Manifest del Dia Internacional de les Dones 2022.
Mocions aprovades
En l’apartat de mocions, el ple aprovava –amb el vot contrari del pp- la moció d’En Comú Podem i ERC per a la conversió de SAREB en un instrument per garantir el dret a l’habitatge i els mecanismes de cessió als ajuntaments. El text insta el Govern de l’Estat i al de la Generalitat de Catalunya a la creació d’una comissió de recerca parlamentària que estableixi les responsabilitats polítiques d’unes decisions que han causat un descomunal cost i crebant de fons públics que ascendeix, de moment, a 14.500 milions d’euros, dels quals 12.000 milions són públics i a l’assumpció de gairebé 35.000 milions de deute. També s’insta al Govern de l’Estat i al de la Generalitat de Catalunya a la modificació de l’objecte social de la SAREB per a convertir a aquesta societat en una eina pública per a garantir el dret a l’habitatge amb durada indefinida. La moció també demana promoure una modificació en l’articulat de la Llei 9/2012 pel qual s’estableix el règim jurídic de les societats de gestió d’actius, en relació amb el règim jurídic de la Societat de Gestió d’Actius procedents de la Reestructuració Bancària. Entre d’altres, s’insta el Govern de l’Estat i al de la Generalitat de Catalunya que, amb la finalitat de poder fiscalitzar i controlar adequadament la SAREB, la presa de control públic incorporarà la creació d’un organisme que permeti el seguiment de l’activitat de la societat i la comprovació del compliment dels seus objectius, més enllà dels òrgans de control de la societat. En el Consell d’Administració i en aquests organismes de seguiment participaran els ministeris que tinguin competències en drets socials i habitatge. “Fa temps que vam iniciar converses amb la Sareb per fer un conveni amb ells, però van posar noltes traves. Ara tornarem a iniciar converses perquè estem d’acord que hem de fer un conveni perquè sareb posi a disposició de la ciutadania els pisos o solars que tenen”, explicava la regidora de Serveis Socials, Pepi Rivera. “Esperem que la moció sigui vinculant i no quedi en res. Tota ajuda és poca”, assegurava una membre de la PAH al plenillo.
També va obtenir la llum verda del plenari –amb l’abstenció del PP- la moció d’En Comú Podem i ERC sobre les agressions sexuals a la infància i l’adolescència comeses per membres de l’Església catòlica. El text insta l’Església catòlica a reconèixer la seva responsabilitat directa en els escàndols de pederàstia, depurant responsabilitats i reparant el dolor a les víctimes. També insta els grups del Congrés a facilitar l’aprovació d’una comissió d’investigació amb l’objecte d’investigar les agressions sexuals a la infància i l’adolescència comeses per membres de l’Església catòlica a Espanya. Finalment, insta el Parlament de Catalunya a la creació d’una Comissió d’Investigació per conèixer tota la veritat sobre la pederàstia dins l’Església catòlica a Catalunya i obrir un procés de reparació a totes les víctimes que han de saber que l’estat de dret i les institucions al seu costat.
El ple aprovava –amb l’abstenció de PSC i En Comú Podem- la moció d’ERC, Cs, Guanyem, Junts i PP per incentivar a les entitats bancàries ubicades a Cerdanyola a prestar una atenció personal, adaptada i directa a la ciutadania i a la gent gran en particular. El text insta al govern de Cerdanyola a què es faci un estudi de l’atenció que reben les persones i la gent gran en particular, a les entitats bancàries de la ciutat. També s’insta a que l’Ajuntament, de forma immediata, estableixi un marc de treball amb bancs i caixes per tal que atenguin de forma personal, adaptada i directa a la ciutadania, especialment a la gent gran de la ciutat. Finalment, insta al govern a revisar en un termini màxim de sis mesos, l’ordenança fiscal número 15, article 5, relativa a l’ocupació de terrenys d’ús públic amb caixers automàtiques o altres instal·lacions anàlogues valorant l’opció d’augmentar exponencialment la taxa establerta per a cadascun i incorporar un percentatge de bonificació per aquelles entitats que acompleixin el model d’atenció acordat. “Poques vegades tenim a aquest ple l’oportunitat d’aprovar una proposta tan clara a favor d’un col·lectiu tan concret de la nostra ciutat”, remarcava Albert Turon (ERC), que demanava que la moció es faci efectiva “quan abans millor”.
El consistori també aprovava –amb l’abstenció del PP- la moció d’ERC i Guanyem contra la bretxa salarial. El text demana refermar el compromís del municipi en la lluita contra les desigualtats de gènere i realitzar campanyes i accions per sensibilitzar la població respecte a la bretxa salarial i les conseqüències que se’n deriven. També sol·licita realitzar un pla intern d’igualtat amb l’objectiu de conèixer la realitat interna de l’a juntament i establir mesures que permetin acabar amb les possibles situacions de desigualtat detectades. Treballar amb les empreses del municipi per l’elaboració de plans d’igualtat que facin possible la reducció de la bretxa salarial i l’eliminació del terra enganxós, la promoció de dones als càrrecs de decisió, la formació del personal en matèria d’igualtat i l’adopció de mesures que permetin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral. Entre d’altres, també demana al govern de l’estat que realitzi els canvis normatius corresponents per tal de corregir les situacions de desigualtat existents que provoquen la bretxa salarial i la poca representació de les dones en els espais de pressa de decisions.
Mocions rebutjades
Per contra, el ple rebutjava – amb l’abstenció de Cs i ECP i el no de PSC, Junts i PP- la moció d’ERC per la millora del transport públic i contra el túnel d’Horta. El text insta a declarar que l’Ajuntament de Cerdanyola està en contra del projecte del Túnel d’Horta viari. També insta el govern municipal a impulsar davant totes les administracions publiques les infraestructures i serveis de transport públic i mobilitat sostenible alternatives al Túnel d’Horta ferroviari. El consistori també rebutjava la moció de Guanyem Cerdanyola i En Comú Podem de rebuig al projecte dels Jocs Olímpics d’hivern del Pirineu. El text insta al Govern de la Generalitat a retirar immediatament la candidatura dels Jocs Olímpics d’Hivern de 2030. En cas que no sigui així, instar al Govern de la Generalitat de Catalunya que iniciï immediatament els tràmits per realitzar un referèndum segons la Llei Catalana de Consultes Populars (Llei 4/2010 del 17 de març) a les comarques afectades pel macroesdeveniment dels Jocs Olímpics d’hivern 2030 (Val d’Aran, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alt Urgell, Cerdanya, Berguedà i Ripollès) amb una pregunta clara i binària. “30 dies de festa no poden ser 30 anys de misèria per al Pirineu”, remarcava Laura Benseny (Guanyem). “Si es fan bé, uns Jocs Olímpics són una bona oportunitat”, apuntava Joan Sánchez (Junts), una opinió que defensava també Gorka Samaniego (Cs). “Els Jocs Olímpics no són la solució per a la situació que pateix el Pirineu ni són el greu atemptat ecològic que s’està dient. Caldria que la Generalitat presenti quin és el model que vol per aquests Jocs Olímpics”, apuntava Iñigo Enterría (ERC).