
L’historiador cerdanyolenc Miquel Sánchez té previst publicar una col·lecció de quatre llibres d’història de Cerdanyola sota el títol de ‘Masos de Cerdanyola’. El primer és ‘Valldaura (826-2012). Els Masos, el Monestir del Cister i el Palau Reial de Valldaura’ i es presentarà aquest dimecres (18.30 hores) al MAC.
Aquest llibre és fruit d’una recerca historiogràfica sobre una part del municipi de Cerdanyola, avui desconeguda, Valldaura. Tracta preferentment de les institucions medievals més importants del terme: el primer Monestir del Cister a Catalunya (1150) i el Palau Reial de Valldaura dels comtes-reis catalans. També dels Masos del terme de Valldaura. El llibre consta de 281 pàgines, un pròleg de l’historiador Josep Fernández i Trabal i un proemi de l’arquitecte i fundador de l’IAAC Vicente Guallart.
“Un llibre que explicarà com era la vida dels cerdanyolencs d’uns segles enrere i dels que, de tard en tard, hi vivien al terme”, explica Sánchez. “La vida dels pagesos, homes amb bou i arada, amb casa precària i economia de subsistència, amb minsa sanitat i moltes malalties sempre a l’aguait, amb esperances de vida de 35 anys”, apunta. “Era una vida a la muntanya baixa, entre valls i obagues. La vida dels senyors que anaven a cavall, amb servei, esclaus i totes les coses que permetien els diners i el poder. En general, era gent que vivia fora de Cerdanyola, la majoria a Barcelona, centre de poder i d’influència (aquells anys), però que tenien cases fortes, domus i palaus en el territori local”. I, afegeix l’historiador, aplegaven impostos i censos, tant en metàl·lic com en espècies: “Fins i tot, monestirs i castells propers manaven amb duresa, oprimien i castigaven als que no estiguin d’acord”.