‘La sociedad de la nieve’, l’aprenentatge més gran per a Gerard Medina

WhatsApp Image 2024-01-24 at 08.48.37(1)

L’última pel·lícula de Juan Antonio Bayona està triomfant a Netflix. ‘La sociedad de la nieve’, que recrea l’odissea del grup de supervivents de l’accident aeri a Los Andes al 1972, s’ha convertit en una de les pel·lícules de parla no anglesa més vistes de la història de la plataforma. Mentre el film continua fulminant rècords i recopilant crítiques excel·lents, parlem amb el maquillador d’efectes especials Gerard Medina, que torna a treballar amb el director català. Al 2014 el cerdanyolenc ja va treballar amb a productora barcelonina d’efectes especials DDT per ‘Un Monstruo viene a verme’ i a finals del 2021 van tornar a comptar amb ell per formar part de l’equip de maquilladors d’efectes especials de ‘La Sociedad de la nieve’. A més, ahir es va fer públic que l’últim film de Bayona competirà per l’Oscar a millor pel·lícula internacional, però també en la categoria de millor maquillatge i perruqueria.

Tot i que la superproducció es va estrenar el 15 de desembre als cinemes, la feina d’efectes especials va començar a finals del 2021 i va acabar a l’abril del 2022. “Una part de DDT es va  traslladar al rodatge i altres vam fer el treball a l’estudi de Barcelona”, recorda Medina, encara impactat per les converses que va haver de mantenir via videoconferència amb alguns dels supervivents: “La pel·lícula tracta un tema molt sensible i humà i era una mica frívol haver de parlar amb persones que s’han hagut de menjar al seu amic per sobreviure. I els hem de preguntar com hi van fer i com se sentien”. Dels 45 ocupants de l’avió en van morir 29 i l’equip de DTT n’ha recreat uns 15. De tota la feina realitzada, Medina recorda especialment unes cames. José Luis “Coche” Inciarte, en despullar-se a l’hospital, va notar els seus genolls inflats, però en realitat, era l’extrema primesa de les cames, que havien perdut greix i múscul, quedant només pell i os. Per recrear aquest efecte de primesa a les cames de l’actor Simón Hempe, a DDT van treballar a partir d’una escultura en plastilina donant forma segons les referències escollides. Un cop l’escultura està acabada es passa al departament de motlles per crear un motlle d’epoxy i fibra de vidre i on es calibra un nucli que els dona el gruix de la pell de silicona. En aquell moment posen una estructura articulada d’alumini i col·loquen la silicona tenyida del color necessari. Una vegada la pell de silicona està enllestida, es maquilla amb diferents tons de pell i es comença el treball de pèl. Els pèls s’empelten un a un a la silicona per a un major realisme. I ja al set, el resultat final s’aconsegueix amb una llitera trucada perquè l’actor pugui amagar les cames i substituir-les per les falses. “Després a la pel·lícula no es veu molta sang ni parts del cos, Bayona ha optat per una visió humanista i no pel gore, però la nostra feina està feta encara que quedi en un segon pla”, destaca el cerdanyolenc. Per a ell, aquest és el projecte que l’ha permès “aprendre més” del seu ofici. “És cert que de tots els projectes t’emportes coses, però en aquest he après moltes coses a nivell tècnic i humà”, assegura.

QUÈ HA FET FINS ARA?

Entre ‘Un mosntruo viene a verme’ i ‘La sociedad de la nieve’, el cerdanyolenc ha viscut experiències professionals molt diverses. En total, ha participat en una dotzena de pel·lícules, ha fet classes i s’ha muntat el seu propi taller. Entre el 2017 i el 2020 va fer de professor a un grau superior de maquillatge i interpretació. “Vaig voler deixar el món de l’espectacle durant un temps pensant que l’ensenyament seria més tranquil… I no va ser així, vaig fer classe a uns 500 alumnes!”, recorda.  Al 2021, després d’una experiència acadèmica que tampoc va donar-li tranquilitat, obria el seu propi taller. Allà ha fet projectes com estilisme per Drag Race, maniquís per a Inditex o el m,aquillatge per a sèrie de Berto Romero que encara no ha vist la llum. “M’han anat sorgint cosetes, però és difícil fer-se un lloc en aquest sector”, explica.

ELS INICIS I EL FUTUR

Quan va acabar l’ESO, el cerdanyolenc, que sempre havia volgut estudiar alguna cosa relacionada amb el món del teatre o el cinema, va decidir-se per una acadèmia de maquillatge de Barcelona i va aconseguir fer les pràctiques a DDT. “I es van quedar amb mi”, apunta satisfet per poder treballar a la prestigiosa empresa que al 2006 va guanyar el Goya i l’Oscar de l’Acadèmia de Hollywood pel maquillatge de ‘El Laberinto del Fauno’ de Guillermo del Toro. A DTT es realitzen efectes especials de maquillatge -per a cinema, teatre i televisió- que engloben maquillatges protèsics (per transformar els actors en monstres, o bé que envelleixin o s’engreixin), maquillatges ficticis, de persones o animals, i maquillatges animatronics, que són ninots mecànics animats mitjançant mecanismes interiors. “La gent es pensa que fer pel·lícules es passejar-se per catifes vermelles, però en realitat és molta feina bruta de taller”, remarcava ja al 2016 el jove cerdanyolenc.

A més del maquillatge, Medina també és un apassionat de l’escenografia. “Vaig fer teatre més de 10 anys a l’Ateneu amb el Carlos i el Javi Soler i sempre que em demanen alguna cosa m’apunto”. Per aquest motiu va encarregar-se de la direcció artística, l’escenografia, el maquillatge i la caracterització del musical ‘OH LA LA!’ dirigit per Carlos Soler. Conscient que el seu sector és laboralment molt inestable, si no el truquen aviat per a unaltre projecte cinematogràfic, començarà fer cursos al seu taller.

Redacció


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Nosaltres

Cerdanyola al dia és una publicació on trobareu tota la informació que necessiteu al respecte d’activitats i esdeveniments que es desenvolupin a la ciutat de Cerdanyola del Vallès.


C/ de Sant Martí, 81, 08290 Cerdanyola del Vallès

Contactar

936 91 68 76



Newsletter



Necessites ajuda?