

El Govern de la Generalitat ha presentat avui un nou pla d’ajuts directes i de caràcter trimestral per donar suport als col·lectius i sectors econòmics més afectats per les mesures de contenció de la pandèmia de la Covid-19 per un import de 618 milions d’euros de gener a març. Així ho han anunciat el vicepresident i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani.
Concretament, els autònoms rebran un nou pagament de 2.000 euros com el del mes de desembre i l’executiu oferirà 2.000 euros per treballador en ERTO a les pimes de menys de 50 empleats que es comprometin a mantenir l’ocupació i que facturin menys de 10 milions d’euros l’any, amb un màxim de 30.000 euros. Els afectats per ERTO que cobren els salaris més baixos rebran 200 euros de complement a la prestació que fa l’estat. A més, es destinaran 25 milions a la formació de treballadors en ERTO.
El destinataris d’aquestes ajudes seran majoritàriament: treballadors autònoms que han vist reduïts els seus ingressos; micro i petites empreses que han patit una caiguda substancial de la seva facturació i que es comprometen a mantenir els llocs de treball; persones treballadores que estiguin en un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO); així com els sectors més afectats per les restriccions.
Segons ha explicat el vicepresident Aragonès, “encarem un mesos difícils” pel que fa a l’evolució de la pandèmia, per la qual cosa “ara és el moment en què cal concentrar tots els esforços i posar tota la carn a la graella per salvar l’economia d’aquest país”. El també conseller d’Economia i Hisenda ha assegurat que la Generalitat “farà un esforç extraordinari a través del Pressupost de la Generalitat” per posar en marxa “aquesta mateixa setmana” el nou paquet d’ajudes “amb esquema trimestral” i que la voluntat és poder continuar acordant-lo amb els agents econòmics i socials del país. No obstant això, ha tornat a reclamar a l’Estat que també adopti mesures amb caràcter immediat per donar suport als col·lectius més afectats: “No pot ser que el Govern espanyol sigui el que menys percentatge del PIB ha destinat a ajudes directes”, ha subratllat.
Per la seva part, el conseller Chakir el Homrani ha explicat les tres línies d’ajuts que gestionarà el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Segons El Homrani, “el principal repte que tenim ara mateix com a país és fer front a l’impacte sanitari de la covid-19, però també a l’important impacte laboral, econòmic i social que està tenint. Els ajuts del nostre Departament està adreçats a les persones que més ho estan patint, bàsicament les persones treballadores afectades per ERTO amb baixos ingressos i a persones treballadores autònomes que s’han vist afectades econòmicament per la situació actual”.
El conseller ha assegurat que aquests ajuts s’han treballat de manera concertada amb patronals i sindicats durant les darreres setmanes i ha volgut agrair la feina feta al Consell del Diàleg Social de Catalunya, que ha permès tancar avui aquest acord marc.
Finalment, el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha reconegut que “ens agradaria posar molts més diners sobre la taula, tota la carn a la graella, però la Generalitat només recapta el 5% de tots els impostos que es recapten a Catalunya, no recaptem cap gran tribut, no podem emetre deute al 0%, no podem accedir als fons europeus com el SURE o el MEDE, i tampoc participem directament dels fons Next Generation, que arribaran a partir de l’estiu”. “Però dit això, —ha afegit— enteníem que la prioritat era salvar el màxim possible d’autònoms i empreses fins que arribi la recuperació econòmica a partir de la vacuna, que tregui pressió als sistema sanitari i permeti normalitzar la vida econòmica”.