
L’encarregat d’estrenar la Tardor Solidària serà el XIV Indifest avui 13 d’octubre (19 hores, MAC). La Mostra de Cinema Indígena, organitzada per Alternativa Intercanvi amb Pobles Indígenes comptarà amb 4 projeccions entre curts, documentals i videoclips. Un any més, el festival impulsarà el cinema i la comunicació indígena per sensibilitzar a la ciutadania en d’altres maneres de fer les coses, d’organitzar-se i altres maneres de viure que també ens poden aportar molt.
Enguany, el festival comptarà amb Ana Rutilia Ical, defensora del poble indígena Maya q’eqchi’ de Guatemala que està duent a terme una consulta comunitària sobre les extractives que arriben als territoris i espolien o desvien rius, com és el cas del riu Cahabón. És catedràtica de la Universitat Rafael Landívar i membre de la Defensoría de la Mujer Indígena de Cobán, i candidata a diputada a Guatemala.Actualment és la Representant del Consejo Departamental de Desarrollo de Alta Verapaz impulsora del procés legítim de consulta lliure, prèvia e informada establert al Conveni 169 OIT, i defensora de drets fonamentals d’altres companys criminalitzats/des per la defensa de drets com el pres polític Bernardo Caal o la defensora exiliada Lolita Chavez.
Entre la programació, enguany podrem veure la mirada de diferents pobles a través de les seves obres cinematogràfiques: Poble Aymara (Bolívia), Poble Pijao, Coyaima Managrande (Colòmbia), Poble Maia Q’eqchi’ (Guatemala), Poble Maputxe (Wallmapu), Poble Emberá (Panamà), Poble Seri de Mèxic, Wayúu i Gunadule (kuna o tule) de Colòmbia, Saraguro l’Equador, Shuar d´Equador, Kariri del Brasil, Kawesqar de Xile, Quítxua de Bolívia, Lenca d’Hondures, Poble Potiguara (el Brasil) i l´Aldeia Maracanã (el Brasil).